«میزان رأی ملت است» از محکمات آرای امام و رهبری است
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۲۰۱۹۷
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی مبتنی بر آموزههای شیعی و معارف نهجالبلاغه بود، گفت: «میزان رأی ملت است» از محکمات آرای امام و رهبری است که متأسفانه عدهای میخواهند آن را تحریف کنند.
به گزارش ایسنا، محسن اسماعیلی نفی نظریه «تغلّب» را به عنوان یکی از درسهای نهجالبلاغه نام برد و گفت: در فقه اهل سنت نظریهای تحت عنوان «استیلاء» یا «تغلّب» پذیرفته شده است که طبق آن شمشیر و زور یکی از منابع مشروعیت قدرت سیاسی شناخته میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اما نظریه تغلّب در فقه شیعه پذیرفتنی نیست و حتی فرد واجد صلاحیت هم نمیتواند خود را به مدد زور بر مردم حاکم کند؛ چه رسد به آنان که فاقد شرایط و صفات لازم هستند. تحمیل نه با دینداری میسازد و نه با حاکمیت متدینانه، و با هدف و فلسفه آنها در تناقض است. وقتی اصلِ دین تحمیل نمیشود، آیا حکومت دینی تحمیل میشود؟
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پایههای حاکمیت دینی مانند خودِ دین بر دلهای مردم استوار است، گفت: حاکمیت دینی میخواهد مردم را به گونهای بسازد که با انتخاب و اراده خویش به سوی مقاصد الهی حرکت کنند. به عنوان مثال اگر اقامه عدل هدف اصلی دین و حکومت دینی است، به معنای آن است که خود مردم این هدف را محقق سازند. انبیا آمدند تا کاری کنند که مردم به دست خود عدالت را برپا کنند؛ نه آنکه به زور عدالت را برای آنان بپا بدارند «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ نه «لِیُقامَ الْقِسْطُ لِلنَّاس»! در آیات دیگر نیز تعبیرات مشابهی وجود دارد که نشان میدهد مخاطب اصلی این مأموریت خود مردم هستند؛ مانند آنکه میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ»
نویسنده کتاب سیاست و حکومت در نهجالبلاغه خاطرنشان کرد: اگر مردم آمادگی پذیرش عدالت و حاکمیت حق را نداشته باشند، باید با شیوه مناسب آنان را برای چنین چیزی تربیت کرد؛ وگرنه عدالت اجباری حاصل شدنی نیست، و اگر هم حاصل شود سودی ندارد. نمونه بارز و عملی آن، امام علی (ع) است. آن حضرت با اینکه به درستی خود را منصوب خدا، منصوص پیامبر (ص) و حاکم حقیقی مسلمانان میدانست، خود را مجاز به تحمیل خویش بر مردمی نمیدانست که به هر دلیل به سوی دیگران رفته و بیعت کرده بودند.
این مفسر نهجالبلاغه ادامه داد: برای همین است که امیرالمومنین میگوید که وقتی فلانی لباس خلافت بر تن کرد «سَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَیْتُ عَنْهَا کَشْحاً»؛ جامه دیگری بر تن کردم و از آن کناره گرفتم؛ چنانکه وقتی دوباره کس دیگری را به امارت رساندند، فرمود «فَصَبَرْتُ عَلَی طُولِ الْمُدَّةِ وَ شِدَّةِ الْمِحْنَةِ»؛ شکیبایی پیشه کردم، با اینکه دورانش طولانی و رنج و محنتش شدید بود.
اسماعیلی افزود: امام علی (ع) فقط موقعی این مسئولیت را پذیرفت که همگان به سوی او شتافتند. امام حضور مردم و اتمام حجت به دلیل وجود یاور برای وفا به پیمان الهی را تنها دلیل پذیرش خلافت معرفی کرد و پس از قبول خلافت نیز، رسماً و علناً این نکته را تکرار میکرد که حاکم هر چقدر هم که بزرگ و بافضیلت باشد، بدون کمک مردم نمیتواند وظایف خود را به صورت کامل انجام دهد. این درسی بود که علی (ع) از رسول خدا (ص) آموخته بود. امام میفرمود «پیامبر خدا با من این گونه پیمان بسته و دستور داده بود: ای پسر ابوطالب! ولایت امت من از آنِ تو است. پس اگر ولایت تو را با خشنودی پذیرفتند و رضایت همگانی داشتند، متصدی امور آنان شو، ولی اگر در مورد تو اختلاف کردند آنان را به حال خود رها کن.»
اسماعیلی در پایان جلسه شرح و تفسیر نهجالبلاغه، وقوع انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر آموزههای شیعی و خصوصاً معارف نهجالبلاغه دانست و گفت: امام خمینی (ره) هیچگاه در زمان مبارزه علیه طاغوت با قیام مسلحانه موافقت نکرد و همیشه تاکید میکرد که «ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هر طور رأی داد ما هم از آنها تبعیت میکنیم. ما حق نداریم. خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم.»
عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: انتخاب و معرفی الگوی «جمهوری اسلامی» از سوی امام خمینی (ره) و تأکیدهای مکرر بر انتخابات و اینکه «میزان رأی ملت است»، مبتنی بر همین اندیشه و از محکمات آرای امام و رهبری است که متأسفانه عدهای میخواهند آن را تحریف کنند. در پاسخ به همین تحریف و انحراف است که رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: «افرادی گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربی گرفت و آن را قاطی کرد با تفکر اسلامی و شریعت اسلامی؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیه به آرا مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامی استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدی نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است … هیچ قدرت و غلبهای در مکتب امام که از تغلب و از اِعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نیست. در نظام اسلامی قهر و غلبه معنا ندارد؛ قدرت معنا دارد، اقتدار معنا دارد، اما اقتدارِ برخاسته از اختیار مردم و انتخاب مردم؛ آن اقتداری که ناشی از زور و غلبه و سلاح باشد، در اسلام و در شریعتِ اسلامی و در مکتب امام معنا ندارد؛ آن قدرتی که از انتخاب مردم بهوجود آمد، محترم است؛ در مقابل آن، کسی نبایستی سینه سپر بکند، در مقابل او کسی نباید قهر و غلبهای به کار ببرد.»
اسماعیلی تاکید کرد: همه باید بدانند که سرمایه اصلی نظام اسلامی مردم و ایمان و حضور آنان در صحنه است و هر اقدامی در جهت کمرنگ کردن نقش مردم در حکومت برخلاف دستور اسلام و اهداف نظام است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: محسن اسماعیلی میزان رای ملت است
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۰۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وزیر کشور در سومین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س): وعده صادق حضرت امام در حال تحقق است و ما داریم با چشم خودمان فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی را میبینیم
سومین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) ویژه سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی در وزارت کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، احمد وحیدی، وزیر کشور در این نشست گفت: با وضعی که در دانشگاههای جهان وجود دارد، همه تشنه هستند که معارف امام خمینی(س) به گوششان برسد. امسال شرایط ویژهای برای ارتحال امام هست و شخصیتهای برجسته علمی، فکری و سیاسی را باید برای حضور در این مراسم دعوت کنیم.
وزیر کشور تأکید کرد: 14 و 15 خرداد یکی از بزرگترین مانورهای سیاسی و فرهنگی ما و بسیار موقعیت مغتنمی است که اندیشههای انقلاب، امام و رهبر معظم انقلاب که همه در یک راستا است را تبیین و تشریح کنیم؛ به خصوص برای نسلی که امام را ندیدهاند.
وی افزود: به خصوص امسال که وعده صادق حضرت امام در حال تحقق است و ما داریم با چشم خودمان فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی را میبینیم، بیش از هر وقت دیگر باید این شعارهایمان را سر دست بگیریم و به کل دنیا نشان بدهیم؛ به ویژه بین جوانان، دانشآموزان و دانشجویان.
وحیدی اظهار داشت: همه کارهایی که دارد اتفاق میافتد، شاید کار کوچکی باشد در برابر دین بزرگی که حضرت امام بر گردن ما دارند. این انقلاب با نفس قدسی ایشان راه افتاده، ادامه دارد و با دست پر قدرت مقام معظم رهبری جلو میرود. ان شاء الله خداوند به همه توفیق بدهد که بزرگداشت امام را به باشکوهترین وضعیت انجام بدهیم.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، محمدحسن نامی، نماینده وزیر کشور در ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) نیز در این نشست با اشاره به عملیات «وعده صادق»، گفت: نه تنها رژیم صهیونیستی، بلکه نظام سلطه هنوز در شوک ضربه بسیار کوبنده جمهوری اسلامی ایران است و بسیار با اهمیت است که مراسم بزرگداشت حضرت امام هرچه باشکوهتر برگزار شود و تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری این است که برای برگزاری با شکوه این مراسم هرچه بیشتر تلاش شود.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجتالاسلام و المسلمین سید مظاهر حسینی طی سخنانی در این نشست گفت: زمانی که همه به دین شک داشتند، امام با قیام خودش دین را به عرصه جامعه برگرداند. اگر به دین رو کنیم، همه چیز برقرار میشود و اگر پشت به دین کنیم، همه چیز خراب است. در این هفت ماه افتضاحات جهان غرب رو شد و به لطف الهی جهان دارد به اصل دین بر میگردد.
مدیرکل تشریفات دفتر مقام معظم رهبری افزود: امام راحل جهان را به صلح دعوت کرد؛ نه به عداوت و دشمنی. با این اسلام ناب محمدی که برای ما آورد، همه جهان را به آرامش، صلح و بلکه خیرخواهی دعوت کرد. مقام معظم رهبری همیشه از امام راحل میگوید که ما را به زهد دعوت کرد.
وی با اشاره به اینکه مکتب امام انسانهای والایی را تربیت کرد که یکی از آنها شهید سلیمانی بود، تأکید کرد: هرچه از امام صحبت و یاد امام را زنده کنیم، خودمان را زنده کردهایم؛ امام زنده است.